למידה מהצלחות

מסיקים מתוך "מה שעובד" משכפלים ומשכללים

"שרית מהווה עבורי כתובת מוערכת מאד להתייעצות ולחשיבה משותפת בפתרון סוגיות שונות בתהליכים מקצועיים וארגוניים במסגרות בהן עבדתי לאורך כל השנים. שרית מקדמת בכל מסגרת בה היא שוהה חתירה למצוינות ולביצוע איכותי של השירות, לעבודה בשותפות תוך מתן כבוד ומקום ללקוח או לקולגה כשותפים, כאשר תוצרי השותפות הם פרי של הפריה הדדית" (ד"ר חן ליפשיץ, מכללת אשקלון ומכון ברוקדייל)
למידה מהצלחות העבר

המתודה "למידה מהצלחות העבר-המתודה הרטרוספקטיבית" נועדה לפתח את היכולת של האנשים בארגונים השונים ללמוד מהצלחותיהם בעבר וליישם את הנלמד בפעולותיהם בעתיד. 

שרית פרנקוביץ

המהות

למידה מהצלחות מתרחשת לאורך כל חיו של האדם, בין אם במודע ובין שלא במודע. אנו מסיקים מתוך "מה שעובד" משכפלים ומשכללים זאת בהקשרים ובמצבים אחרים. כך למעשה, בתחומים רבים בחיינו אנו מחזיקים ב"תאוריות שבשימוש" ולאורן אנו פועלים. פעילות זו מתרחשת לרוב באופן אינדיבידואל לא מודע ושאינו שיטתי. לעומת זאת, המתודה "למידה מהצלחות העבר -המתודה הרטרוספקטיבית" (להלן המתודה), מציעה שיטת פעולה חדשה, מודעת ומכוונת, שבה התאוריות החבויות הופכות לתיאוריות גלויות. ייחודה של המתודה הוא בדרך שבה מחולץ הידע הסמוי המצוי במערכת, ובכך שהיא הופכת ידע זה לידע "מכוון לפעולה". בדרך זו מצטבר אצל הלומדים רפרטואר של חלופות לפעולה, תקפות ורלוונטיות להם. לא פעם הידע המתקבל הוא ידע מחדש, יצירתי ומערער אמיתות או תאוריות מקצועיות מוכרות, אוניברסליות או בלעדיות.

מהלכה למעשה

המתודה "למידה מהצלחות העבר-המתודה הרטרוספקטיבית" נועדה לפתח את היכולת של האנשים בארגונים השונים ללמוד מהצלחותיהם בעבר, כלומר באופן רטרוספקטיבי. לצורך הפעלתה, בעלי עניין שונים נפגשים לסדרה של מפגשי למידה שעניינה זיהוי הצלחות בעשייה. למידה זו מאפשרת להפוך ידע סמוי לגלוי, המנוסח בלשון "מכוונת לפעולה" כך שאפשר יהיה ליישמו גם בהקשרים אחרים. המתודה מתבצעת בעשרת שלבי החקר המוגדרים מראש, כפי שמתואר להלן: שלב 1: תיאור ההקשר הארגוני שלב 2: איתור הצלחה ראויה ללמידה וזיהוי תחום ההצלחה שלב 3: תיאור תמציתי של ההצלחה, במונחים של "לפני" ו-"אחרי" שלב 4: זיהוי התוצרים החיוביים (האובייקטיביים והסובייקטיביים) של ההצלחה. שלב 5: זיהוי של תוצרי לוואי שליליים ושל מחירי הצלחה שלב 6: בחינת השאלה האם אמנם מדובר ב"הצלחה" המצדיקה המשך למידה שלב 7: פירוט הפעולות שהובילו להצלחה שלב 8: איתור נקודות מפנה בין המצב "לפני" למצב "אחרי" שלב 9: הפקת עקרונות פעולה שביסוד הפעולות שהובילו להצלחה שלב 10: זיהוי סוגיות לא פתורות להמשך למידה

תוצרי הלמידה

המידע שנאסף בתהליך החקר מתועד על פי תבנית התיעוד שפותחה לצורך כך ומופץ במגוון רחב מאוד של דרכים בקרב בעלי העניין. בדרך זו הולך ומתפתח מאגר עשיר של סיפורי הצלחה בתחומים שונים. הסיפורים הם אפוא משאב שאפשר להפיק ממנו ידע מעשי בלשון "מכוונת לפעולה", הן ביחס לפעולות והן ביחס לעקרונות פעולה שאפשר לנקוט, הן בהקשרים דומים והן בהקשרים שונים. בנוסף לתהליכי עומק ביישום המתודה למידה מהצלחות, ניתן לקיים מפגשים חד פעמיים ללמידת הנושא, סדנאות הכוללת מספר מפגשי למידה מהצלחות להתנסות, להפנמה ללמידה ולתרגול וכן כתיבת ספר המהווה לקט סיפורי הצלחה של הארגון. ספר זה ישרת את כל עובדי הארגון בלמידה מתמשכת מתוך מה שהצליח.
במהלך שנות עבודתה שרית פרסמה חמישה עשר ספרים, ובהם:
  • "כזה ראה והתחדש: דפוסי הפצה והטמעה של גף ניסויים ויזמות, באמצעות המתודה הרטרוספקטיבית-למידה מהצלחות".  הספר, שנכתב בשיתוף משרד החינוך, עוסק בדפוסי הפצה והטמעה של הידע החינוכי החדשני שגובש והוטמע במרכזי הפצה של גף ניסויים ויזמות במשרד החינוך והופץ לשימושם של בתי ספר אשר התעניינו ושאפו ליישם חדשנות. מרכזי ההפצה ליוו את בתי הספר הנחנכים, עד גיבשו עצמאות בחדשנות החינוכית, ויכלו להובילה באופן אוטונומי. 
  • "קידום תהליכי למידה עם ארגונים: תדריך להכרות עם הלמידה מהצלחות והלמידה המתמשכת". הספר עוסק בהטמעת תפיסת העולם ויישום הלמידה מהצלחות בארגונים השונים. הספר מתאר בפירוט רב, את השלבים השונים בהטמעה. כך לדוגמה: הפעלת מתודת ההכרות עם הלמידה מהצלחות, ליווי התוכנית,  התנאים הנחוצים ללמידה ועוד. 
  • "נוער בישראל: רווחה חברתית, בריאות והתנהגויות סיכון במבט בין לאומי". ספר זה חושף את תוצאות הסקר הבין לאומי בקרב 28 מדינות בהן ישראל, במגוון רחב של נושאים חשובים למצבם של בני הנוער בהם: משפחה, בית-ספר, קבוצת השווים, התנהגויות סיכון לבריאות ועוד. הספר מהווה בסיס לפיתוח תוכניות התערבות ועיצוב מדיניות, לרווחתם של בני הנוער בישראל ובעולם.    
  • הספר" הנשירה הגלויה והסמויה בקרב בני נוער בישראל-דוח מחקר". דוח זה בוחן היבטים שונים של תופעת הנשירה של תלמידים מבית ספר בישראל ומתאר את דרכי ההתמודדות עימה. המידע שנאסף בדוח זה מהווה עבור הגורמים השונים העוסקים בסוגייה חשובה זו כלי לפיתוח שירותים וגיבוש מדיניות.